De sciencefiction-achtige plaatsen worden geladen aan betekenis wanneer de kijker weet dat deze plekken knooppunten van de internationale wapenhandel zijn. De prachtige filmische setting wordt zo het decor van een verstild verhaal van duistere praktijken. De toetreding tot de filmische ruimte wordt versterkt door zijn films eveneens in 3D te tonen. Het zijn verstilde ‘beschouwingen’, poëtisch activisme, maar evengoed humoristische werken.
Architectuur vormt een vaak terugkerend motief in Lurfs films, de architectuur is echter nooit meer dan een aanleiding, een vertrekpunt voor diens films. Het eindpunt ligt in de film zelf, een beschouwing op de geschiedenis van de film of de filmische ruimte. Dit verklaart ook de grote interesse in verschillende media: 16mm, 35mm, dv-cam en zelfs experimentele films in 3D.
Johann Lurf is bij de vertoning aanwezig voor een vraaggesprek na de voorstelling
Met de genereuze steun van het Oostenrijks Cultureel Forum
OP HET PROGRAMMA
Twelve Tales Told
Oostenrijk 2014, 4’, kleur, 3D-DCP
(Untitled)
Oostenrijk 2003, 3', kleur, digitaal
A to A (Kreis Wr.Neustadt)
Oostenrijk 2011, 5', kleur, 3D-DCP
EMBARGO
Oostenrijk 2014, 10', kleur, 3D-DCP
RECONNAISSANCE
Oostenrijk 2012, 5', kleur, zonder geluid, 3D-DCP
Picture Perfect Pyramid
Oostenrijk 2013, 5’, kleur, zonder geluid, 16mm
Capital Cuba
Oostenrijk 2015, 10’, kleur, zonder geluid, 3D-DCP
12 Explosions
Oostenrijk 2008, 7’, kleur, digitaal
The Quick Brown Fox Jumps Over the Lazy Dog
Oostenrijk 2009, 3’, kleur, digitaal
Deze film speelt momenteel niet.