Met veelal statische en afstandelijk gedraaide tableaus creëert regisseur Valentyn Vasyanovych een even prachtige als mistroostige mise-en-scène, vol brandend vuur, ijzige modder en grimmige sneeuwlandschappen. De postapocalyptische film, die zo onthecht aanvoelt als Tarkovsky's 'Stalker', toont niet alleen de psychologische gevolgen voor Sergiy en Katya, maar ook de economische en ecologische catastrofe in de regio Donbass, dat is veranderd in een onbewoonbare woestijn van Tsjernobyl-achtige proporties. 'Atlantis' laat daarmee een urgent en schrijnend portret zien van een Oekraïne dat leeft met de desastreuze gevolgen van de oorlog met Rusland. 

Met deze film voorspelde Vasyanovych een land vol bodybags. Intussen heeft de Oekraïense regisseur zelf de wapens opgenomen. De film werd in 2019 bekroond op het filmfestival van Venetië, maar kreeg destijds geen release in België. Nu de macabere sciencefictionfilm is ingehaald door de werkelijkheid komt hij alsnog uit in enkele zalen.


Benefietvoorstelling t.v.v. Oekraïne

De integrale voordelen van deze release gaan rechtstreeks naar de Oekraïense producenten (zonder kosten van tussenpersonen).

Deze film speelt momenteel niet